Les pintures rupestres de Tarragona

Els Abrics de l’Apotecari es tracta d’un conjunt de formació rocosa situada al nord de la pedrera romana del Mèdol, ben a prop del Club de Golf Costa Daurada. D’aquesta mena de petites cavernes, o abrics, en destaquen tres que contenen tot un seguit d’elements pictòrics realitzats entre l’epipaleolític i el neolític antic.

foto1.jpg

La descoberta d’aquests abrics es deu al Dr. Eudald Carbonell el maig de 1994. L’any següent,el Sr. Josep Castells, membre del Servei d’Arqueologia de la Generalitat de Catalunya, va documentar el conjunt pictòric i es va incloure dins del conjunt d’Art Rupestre de l’Arc Mediterrani de la Península Ibèrica, que es troba inclòs en la llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO des del 1998. També cal destacar que els Abrics de l’Apotecari han estat declarats com a Bé Cultural d’Interès Nacional-Zona Arqueològica (BCIN)

foto2.jpg

Què és el que ens ha arribat fins als nostres dies d’aquestes pintures rupestres?

  • Abric I . Orientat a la vessant S-SE s’hi mostra la presència de quatre barres esquemàtiques pintades de color vermell, a la banda esquerre de l’abric.
  • Abric II. A la part central s’hi troba una figura humana i una altra d’animal, semblant a un conill, tot i que sembla que han estat realitzades recentment.
  • Abric III. Probablement el més interessant. Destaquen les figures de dos cérvols, un d’ells és el que us presentem en la imatge superior, i dos altres animals indeterminats de color castany fosc i gris. En una altra cavitat d’aquest abric, en una escletxa, s’hi troba la presència de tres figures d’animals indeterminats. Aques abric es troba orientat a la vessant S-SW.

foto1

En aquesta imatge s’observen el conjunt dels abrics des del cim de Sant Simplici.

No cal dir que l’indret es troba a l’aire lliure i cal mantenir un respecte al llegat que ens ha arribat fins els nostres dies. les figures descrites anteriorment són les que han estat catalagodes com a bé d’interès Nacional i Patrimoni de la Humanitat. Malauradament, algú ha volgut emular la mateixa gesta, en una d’aquestes cavitats, obsequiant el seu art amb una escena de caça pintada que res té a veure amb les figures descrites en aquest aticle.

Bibliografia:

– ALONSO TEJADA, A. “Cultura artística i cultura material: ¿Un escollo insalvable? “. Bolskan, 16 ( 1999), pp. 71-107

Webgrafia:

– PATRIMONI. GENCAT. ARQUEOLOGIA. URL: <http://invarque.cultura.gencat.cat/FitxaGeneral?index=2095&consulta=MSUxK3ByYXQgZGUgY29tdGUlMistMSU%3D&codi=9568&gt; [ Consulta: 14-06-2016]

– GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA. URL: <http://invarque.cultura.gencat.cat/FitxaGeneral?index=2095&consulta=MSUxK3ByYXQgZGUgY29tdGUlMistMSU%3D&codi=9568&gt; [Consulta: 14-06-2016]

Anuncios